تمام وسایل و تجهیزاتی که درون خودرو وجود دارد، برای استفاده راننده و سرنشینان و ارتباط با خودرو به کار گرفته میشوند، اما آیا همه این وسایل و تجهیزات، و با وجود پیشرفت و تکنولوژیای که در طراحی آنها به کار گرفته شده، برای سلامت و امنیت ما مفید هستند؟
یکی از اصلیترین مسائل پیرامون وسایل و سیستمهای موجود در خودروها، این است که باعث افزایش خطر بروز حوادث و رانندهها را از مسیر اولیه خود منحرف میکنند. با توجه به این موضوع بسیاری از متخصصان امنیت، حذف کنسول وسط خودرو را به دلایل امنیتی توصیه میکنند.
در اکثر مدلهای خودرو، کنسول وسط بهعنوان مرکز کنترلی مورد استفاده قرار میگیرد که شامل بسیاری از سیستمهایی مثل GPS، سیستم صوتی، دوربینهای عقب و بسیاری دیگر است. اما این تجهیزات برای کاربردی بودن در حین رانندگی میتوانند از تمرکز راننده منحرف کنند و با گسترش فضایی که به دلیل حضور کنسول وسط درون خودرو محدود میشود، باعث ازدیاد خطر پیشروی راننده میگردد.
در صورتی که کنسول وسط از خودرو حذف شود، پهنای دید راننده بیشتر شده و او مجبور به فراگیری و تمرین اینکه چگونه از دادههایی که اکنون از مرکز کنترلیکو به وسیله دستانش دریافت میکرد، استفاده کند. با این افزایش پهنای دید، سرعت واکنش راننده به بیماریهای مختلف، مانند بیماری عروق کرونری، بیشتر خواهد بود و شانس بروز تصادفات کمتر خواهد شد.
به طور خلاصه، حذف کنسول وسط درون خودرو به دلایل امنیتی استوار است و باعث بهبود شرایط نظارت بر رانندگی و ایمنی سفر میشود. با این وجود، هیچکدام از این تغییرات کوچک باعث نمیشود تا راننده بتواند به راحتی رانندگی درون خودرو را کنترل کند، بلکه به خلاف این موضوع، باعث بهبود عملکرد واکنشی راننده به مشکلات خواهد شد. در نهایت، توصیه میشود تا در هنگام خرید خودروهای جدید، خودرویی با طراحی مناسب و زیبا را انتخاب کنید که باعث بالا رفتن پهنای دید راننده و افزایش امنیت سفر میشود.
"شاید نباید کنسول وسط خودرو را حذف کنیم! (امنیت
کنسول وسط خودرو یکی از قطعات مهم و جذاب خودروهاست که معمولاً شامل سیستم ناوبری، دکمههای کنترل صوتی و همچنین محل قرارگیری جعبه دستکش، قوطی نوشابه و سایر وسایل کوچک است. اما در برخی موارد، شاید به نظر بیاید که کنسول وسط خودرو میتواند موجب خطراتی شود و باید حذف شود. در این مقاله، به بررسی این موضوع میپردازیم.
اولین دلیلی که ممکن است برای حذف کنسول وسط خودرو مطرح شود، کاهش خطر آسیب به سر و صورت در صورت برخورد است. در این حالت، جعبه دستکش، گوشی و سایر وسایل کوچک موجود در کنسول، به عنوان سرنشینان خودرو، میتوانند به سر یا صورت آنها آسیب برسانند. اما باید در نظر داشت که نصب کنسول به درستی به این مشکل پایان میدهد. به عنوان مثال، قابلیت تنظیم ارتفاع کنسول یا اختصاص فضای کافی برای جابجایی شفافیت و بارنامهها، میتواند به افزایش امنیت سرنشینان کمک کند.
همچنین، کنسول وسط خودرو میتواند در نگهداری وسایل کوچک کمک کند. به عنوان مثال، گوشی موبایل، کلید خودرو یا جعبه دستکشی که معمولاً در دسترس هستند، میتوانند جاهای مختلف در خودرو گم شوند. با نصب کنسول، همیشه میتوان آنها را در جایی که قرار داده شده پیدا کرد. در اینجا نباید فراموش کرد که کنسول را نباید با وسایل بیش از حد پر کرد یا آن را با وسایل سنگین بارگیری کرد که ممکن است به لرزش و عدم پایداری خودرو منجر شود.
در نهایت، بهتر است بگوییم که حذف کنسول وسط خودرو بنا به دلایل امنیتی کاملاً غیرضروری است. میتوان با توجه به ویژگیهای آن و نیاز های خود، کنسول مناسب را برای خود انتخاب کرد و نصب کرد. به این ترتیب، هم کمک به جایابی وسایل کوچک می شود، هم امنیت سرنشینان خودرو را تضمین میکند.
خطر ایجاد شرایط مناسب برای دزدان
سرقت یکی از مشکلات جامعه است که همیشه در ذهن افراد وجود دارد. برای جلوگیری از این پدیده باید از ایجاد شرایط مناسب برای دزدان پرهیز کرد. شرایطی مانند نبود نظارت، عدم استفاده از قفل، ارزشی بودن کالا و … افراد را به سرقت ترغیب میکنند.
یکی از خطراتی که شرایط مناسب برای دزدان میتواند به وجود آورد، عدم نظارت است. هنگامی که فردی کالای قابل سرقت را بدون نظارت پشت یک پنجره یا در تکیه گاهی قرار میدهد، دزدان فرصتی را برای سرقت پیدا میکنند. بنابراین، توجه به محیط و نظارت بر کالاها میتواند برای افرادی که قصد سرقت ندارند نیز مفید باشد.
عدم استفاده از قفل نیز یکی از شرایطی است که در برخی موارد سرقت را ساده میکند. در ساختمانها، منازل، ماشینها، جایی که قفل استفاده میشود، دزدان احساس ناتوانی میکنند و به راحتی سرقت را به پایان نمیرسانند. بنابراین، استفاده از قفل و بهروزرسانی آنها میتواند کمک کننده باشد.
اگر کالایی ارزشی بوده و این ارزش از خارج قابل اندازه گیری نیست مانند گوشیهای هوشمند، لپ تاپهای قدرتمند یا جواهرات، سرقت این کالاها برای دزدان جذاب خواهد بود. بنابراین در صورت نگهداری کالاهای گران بهای خود، اینکه آنها را به نزدیکی دیدگاه عمومی قرار ندهید و در جاهای امن و غیر آشکار نگهداری کنید، میتواند کمک به کاهش خطر سرقت داشته باشد.
در نهایت، این نکته باید تاکید شود که از ایجاد شرایط مناسب برای دزدان پرهیز کرد و با توجه به تجربههای ناگوار در کشور ما و جهان، باید به این موضوع توجه کنیم و برای حفظ اموال خود از راهکارهای مناسب استفاده کنیم.
افزایش احتمال آسیب به راننده و سرنشینان
افزایش احتمال آسیب به راننده و سرنشینان، یکی از مهمترین مسائلی است که در حوزه حملونقل وجود دارد و بسیاری از عوامل و علتهای مختلفی برای آن مطرح میشود. این موضوع میتواند باعث تحقیقات بسیاری در این زمینه شود تا نحوه پیشگیری و کاهش خطراتی که در این راستا وجود دارد، بهبود یابد. در ادامه به برخی از دلایل و علل افزایش احتمال آسیب به راننده و سرنشینان اشاره خواهیم کرد.
یکی از علل اصلی رانندگی خطرناک، سرعت بالا است. سرعت بالا در روزهای پرتردد و شلوغ شهری ممکن است باعث باشد که رانندگان و سرنشینان خودروها دچار حوادث تصادفی شوند و در نتیجه دچار آسیب بدنی گردند. همچنین، ترافیک شلوغ و پوشیده شدن خطوط ناشی از ترافیک در شهرهای پرجمعیت، باعث میشود که رانندگان بیشتر پرخاشگر و توجه بیشتری نسبت به حوادث نداشته باشند. این باعث میشود که با افزایش تصادفهای رانندگی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی، شانس بروز آسیب جسمی در رانندهها و سرنشینان خودرو بیشتر شود.
با عدم رعایت قوانین رانندگی، عدم محافظت از سیستمهای ایمنی خودرو و بدعهدی در تعمیر و نگهداری، احتمال بروز حوادث و آسیب به راننده و سرنشینان افزایش مییابد. قوانین رانندگی و تنظیمات محافظتی در خودرو برای کاهش این خطرات وجود دارند، اما به دلیل عدم اطلاعات و آگاهی در خصوص این موضوع، بسیاری از رانندگان این حقیقت را به درستی نمیفهمند. در واقع، اگر رانندگان با دانستن رعایت قوانین و محافظت از خودرو هنگام رانندگی، میتوانند به افزایش ایمنی رانندگی و کاهش خطر بروز حوادث و آسیب به راننده و سرنشینان کمک کنند.
فشار روحی، تنش و استرس روانی، در بسیاری از موارد باعث ایجاد خطرات حوادث رانندگی میشود. رانندگی بدون هیجان و تمرکز، کنترل درست بر فرمان خودرو و نداشتن توجه کافی در جاده، باعث میشود که رانندگان به سادگی برای دیگران در معرض خطر باشند. این عوامل باعث میشود که در صورت بروز حادثه، بازگشتی برای راننده و سرنشینان نباشد و خطر موارد مرگبار در جاده افزایش پیدا کند.
به عنوان جمعبندی میتوان گفت که افزایش احتمال آسیب به راننده و سرنشینان، از دلایل بسیاری میتوان به عدم رعایت قوانین رانندگی، نداشتن تمرکز کافی، استرس و فشار روحی، نداشتن توجه به تعمیر و نگهداری خودرو، سرعت بالای رانندگی و ترافیک پرشلوغ شهری اشاره کرد. تلاش برای کاهش این عوامل، بسیار مهم وحیزهای است و باید توجه فراوانی به این موضوع داشته باشیم.
کاهش رانندگی به دلیل دور بودن کنترلهای مهم
ترافیک در شهرها به یکی از مهمترین چالشهای اجتماعی و زیرساختی تبدیل شده است که تاثیرات زیادی بر روی جامعه و اقتصاد آن دارد. یکی از عواملی که باعث کاهش رانندگی در شهرها میشود، این است که کنترلهای مهم از دور صورت میگیرد و اطلاعات به شکل آنلاین منتقل میشود. به عنوان مثال، شرکتهایی مانند اوبر و لیفت، با استفاده از ارتباط آنلاین و نرمافزارهای هوشمند، رانندگان خود را به صورت مستقیم با مسافران ارتباط میدهند و به این ترتیب کاهش ترافیک در شهرها را به دست میآورند.
با توسعه فناوری و ارتباطات آنلاین، گاهیاوقات کارهای روزمره ما نیز با استفاده از این فناوریها صورت میپذیرد. برای مثال، در حین کروناویروس، توصیه شده بود که جلسات کاری و دانشگاهی به صورت آنلاین صورت پذیرد که باعث کاهش تعداد ماشینهای حاضر در شهرها و کاهش ترافیک شد. اما استفاده از این فناوریها نیز با چالشها و مشکلاتی همراه است، به طوری که احتمال اختلال در ارتباطات آنلاین و سیستمها همچون سیستمهاي راهنماي تردد و نظامهای ترافیک، وجود دارد.
در نتیجه، برای حل مشکلات ترافیک شهری و کاهش رانندگی، لازم است که از راههای مختلف استفاده شود. این شامل استفاده از تکنولوژی آنلاین، تقویت وسایل نقلیه عمومی، کاهش تعداد خودروهای شخصی در شهرها و توسعه نظامهای حمل و نقل هوشمند است. برای همه این رویکردها، ارتباط توازندهی بین شهری و بخشهای دیگر اهمیت دارد تا کاهش ترافیک در شهر به صورت کامل به دست آید و رانندگی در شهرها را به دلیل دور بودن کنترل های مهم تنها یکی از چالشهای زیرساختی برای جامعه نباشد.
نبودن پایه و کاربرد برای مسافران پشتی
با گسترش صنعت گردشگری در سالهای اخیر، موقعیت زودبازده و بسیار سودآوری به خود اختصاص داده است و به همین دلیل تصمیم گیران در این صنعت تمرکز بیشتری بر راحتی و رضایت مشتریان گرفتهاند. از این رو، اغلب خدماتی که مسافران به آنها نیاز دارند در دسترس قرار گرفتهاند، اما مسئلهای که در اینجا بررسی میکنیم، عدم وجود پایه یا کاربرد برای مسافران پشتی در خودروهای حمل و نقل عمومی است.
استفاده از پایه در خودروهای حمل و نقل همواره در گذشته مورد استفاده بوده است. اما این روزها ، تقریباً تمامی خودروهای حمل و نقل عمومی به صورت جلوبندی طراحی شدهاند. با این حال، مسافران پشتی همچنان نیاز به قرار گرفتن در حالتی دارند که در طول سفر راحت و رضایت خود را داشته باشند.
در حال حاضر، برخی از شرکتهای حمل و نقل عمومی آزمایشاتی در رابطه با پیدا کردن راه حلی برای این مشکل صورت دادهاند. این میتواند شامل قرار دادن کیسههای هوایی، نصب پایههای جدید برای مسافران پشتی و یا بهینه سازی صندلیها و فضای پشت صندلیها باشد.
به نظر میرسد که برای رسیدن به راه حل مناسب، باید استانداردهای یکتا برای سیستم پایه و نصب شده در خودروهای حمل و نقل عمومی تعریف شود. همچنین، باید به مرور زمان دیدگاههای جدید درباره راحتی و رضایت مشتری در نظر گرفته شود تا راهحل متناسب با نیازهای همه مسافران پشتی پیدا شود.
قیمت کنسول خودرو
منبع
مقالات مشابه
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- توربو الکتریکی و عملکرد بهتر خودروهای امروزی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی